Statstjänstemannaförbundet

Sverige har traditionellt haft en stark statlig sektor med många anställda. Trots massiva nedmonteringar av den offentliga sektorn och omfattande privatiseringar under de senaste åren, är behovet av ett statstjänstemannförbund  alltjämt stort. Fackförbundet ST organiserar alla typer av statliga tjänstemän och representerar dess medlemmar i avtalsrörelser och förhandlingar med arbetsgivare.

Välkomsterbjudande:

Skaffa medlemskap hos Fackförbundet ST

3 månader avgiftsfritt, följande sex månader 50 kr/månad.

Några yrkeskategorier som fackförbundet statstjänstemannaförbundet representerar:

Även om skolan i stort blivit en kommunal angelägenhet, är Universitets- och högskoleutbildning i högsta grad en statlig verksamhet. ST facket välkomnar högskolelärare, professorer och andra anställda inom högskolan. Idag arbetar omkring 70 000 – 80 000 vid universitet och högskolor.

Kriminalvården anställer runt 5 000 personer som kriminalvårdare på anstalter och häkten. ST är ett att flera fackförbund som representerar de anställda inom detta yrkesområde.

Migrationsverket ansvarar för det svenska asylmottagandet som verkligen varit i fokus under 2015.

Skatteverket är en statlig myndighet med många anställda.

Arbetsförmedlingen hjälper arbetssökande att söka jobb. Arbetsförmedlare är en viktig grupp för fackförbundet ST.

Förmåner för medlemmar

• Inkomstförsäkring som fungerar till ett komplement till den ersättning som ST:s a-kassa betalar ut. Försäkringen gör att du alltid behåller 80% av din de första 150 dagarna på löner upp till 80 000 kr/mån. Som medlem får du även rabatt hos försäkringsbolag på barn-, liv-, olycksfalls-, och hemförsäkring.
  • Facklig rådgivning och stöd. Ibland kan det vara svårt att fatta rätt beslut på egen hand. hos ST ingår rådgivning i arbetsrelaterade frågor eller problem och du kan få hjälp att begära rätt lön i förhandlingar med arbetsgivare.
  • Juridisk vägledning. I medlemskapet ingår även rättshjälp och hantering av juridiska avtal.
  • Möjlighet att teckna lån med bättre avtal. Medlemslån erbjuds av Nordea, SEB och Swedbank.
  • Flera ytterligare förmåner som medlemstidning, rabatt på resa & boende, kurser och stipendier.