Inkomstförsäkring – ett extra löneskydd

1 En Unionen Bild 80% 150 000 kr 12 månader 200 dagar
2 En Vision bild 80% 80 000 kr 12 månader 100 dagar
3 En Accept bild 80% 80 000 kr 12 månader 300 dagar

löneskyddNär man är igång och arbetar är det lätt att förtränga riskerna med arbetslöshet. Den som någon gång stått utan arbete, vet hur kort tid som krävs för att den ekonomiska tryggheten skall raseras och att man skall börja tvivla på sin egen förmåga. Att helt och fullt förbereda sig inför arbetslöshet är nästintill omöjligt, men det finns saker du kan göra redan idag för att minimera svårigheterna.

En inkomstförsäkring ger dig spelrum att söka nytt arbete utan att ständigt känna dig ekonomiskt pressad.  Inkomstförsäkringen är ett löneskydd vilket fungerar som ett tillägg till den ordinarie arbetslöshetsersättningen. Löneskyddet ser till att du får behålla en större del av lönen.  Utan försäkringen får du nämligen endast behålla omkring 15000 kr innan skatt.  Väljer du att teckna inkomstförsäkring kan du behålla din ordinarie lön på upp till 60 000 – 90 000 kr i maximalt 200 dagar.

Privat inkomstförsäkring eller genom facket?

För den som vill teckna inkomstförsäkring finns det två möjligheter. Den som ingår i en fackförening har många gånger möjlighet att få en bra inkomstförsäkring till en ringa kostnad, i vissa fall ingår till och med denna försäkring i medlemskapet. Om du ännu inte är medlem i facket kan du teckna ett avtal med genom ett privatförsäkringsbolag så som Solid, Accept eller Bliwa.

Den främsta fördelen med privata inkomstförsäkringar framför de som fackförbunden erbjuder, är att du i vissa fall kan försäkra ett större maximalt lönebelopp.  Det gör att även höginkomsttagare kan dra fördel av försäkringen.

Tillfällen då inkomstförsäkring inte lönar sig

Även om det många gånger är värt att försäkra lönen, så är det inte alltid det. Om du tillhör en yrkeskategori med obefintlig arbetslöshet eller tillhör ett fackförbund som inkluderar en grundläggande löneförsäkring, kommer du inte ha någon som helst glädje av den extra inkomstförstärkningen. Ett bättre alternativ är då att istället spara motsvarande summa pengar på ett sparkonto, som du sedan kan använda om du hamnar mellan två arbeten.

Tänk även på att för att kunna utnyttja inkomstförsäkringen, så måste du nästan alltid uppfylla en viss kvalifikationstid. I regel handlar det om att du skall ha betalat försäkringsavgiften i 6 eller 12 månader för att den skall ”aktiveras”.